Fotovlak Turnov - Nový Bydžov - Libuň - Turnov

09.06.2017

Pátek 9.6. byl dnem, kdy měla 308 možnost prezentovat se v celé své kráse zhruba dvěma desítkám zahraničních fotografů, zejména z Německa a Nizozemí. V tento den se totiž rozjela v čele zvláštního osobního vlaku vypraveného na objednávku společnosti TANAGO, GmbH.


Trasa původně zamýšleného nákladního vlaku, který byl na přání objednatele několik týdnů před akcí změněn na vlak osobní, se ve značné míře shodovala s velmi úspěšnou akcí nákladního fotovlaku 750.308 spolu brejlovcem 750.277 ČD Cargo z května roku 2016. Organizačně a časově náročný program začal již ve 4 hodiny ráno přípravou soupravy sestávající ze 2 osobních vozů řady 020 (Bix, Balm-k) a jednoho služebního vozu Daa-k zapůjčených od spřáteleného spolku z tanvaldské Zubačky.

Samotná mašinka jakoby se nevyspala moc dobře, nechtěla se po chladné noci do jinak slunného dne probudit. Zkrátka dobře, start se povedl až napotřetí (dnes již víme proč, řídící elektronika mašinky nemá ráda chlad). Výjezd z depa se tak stihl v příslovečné hodině dvanácté, za řádně pocuchaných nervů členů spolku. Jen pan strojvedoucí byl klidný. Jakoby snad tušil, jak celý den nakonec dopadne.

Na turnovském nádraží již na nás čekal zástup německy, holandsky a anglicky mluvících železničních fotografů. Ihned po nástupu jsme se vydali sunutím soupravy zpět směrem k depu. Ale to jen proto, abychom mohli vyrazit po kolejích směr Libuň. Uspořádání turnovské stanice totiž neumožňuje přímou bezúvraťovou jízdu "od perónů" na trať směr Jičín.

Fotografové měli svůj vlastní itinerář cesty, kde si sami určili, na kterých místech trati chtějí vlak zastavit a fotografovat. Ale protože fotograf chce většinou fotit všechno a všude, byl na vlaku kromě českého tlumočnického doprovodu přítomen i "krotitel šotoušů", tedy kolega z tanvaldské Zubačky, který hlavnímu organizátorovi trpělivě vysvětloval, kde zastavit lze a kde opravdu nelze. A to ať z důvodů čistě technických, dopravních (blokování přejezdů, nemožnost bezpečného zastavení a výstupu fotografů ze soupravy), nebo z důvodů časových (abychom nezdržovali pravidelný provoz na trati).

Celodenní program byl rozvržen na několik částí. První z nich byla jízda z Turnova přes Libuň, Lomnici nad Popelkou, Starou a Novou Paku do Nového Bydžova. Tam následovalo objetí soupravy a 308 tak stanula na opačném konci vlaku. Další trasou pak byl návrat z Nového Bydžova přes Ostroměř Jičín a Libuň do Sobotky. To už ale bylo jasné, že vzhledem ke zpoždění, které náš vlak na fotozastávkách nabral (ne každý fotograf je atletem :) ), nebude reálné celý úsek v požadovaných časech zajet.  A proto po delší diskusi našeho "krotitele" s organizátorem došlo ke shodě na vypuštění úseku Libuň - Sobotka (a zpět do Libuně). A u dopravce byla operativně vyjednána změna jízdního řádu na přímou trasu z Libuně do Turnova.

Po příjezdu do depa čekalo na účastníky malé pohoštění v podobě grilovaného selátka a piva. A tak i po počátečních raních problémech s probouzením a nucenému zkrácení původního programu odcházeli z depa všichni viditelně spokojeni.

Všem účastníkům velké díky a těšíme se na další spolupráci!


750.308-9 - David Pěnička
750.308-9 - David Pěnička