Maschinenhaustage Löbau 2017
Pro velký úspěch, který "třistaosmička" sklidila při své premiérové účasti na výstavě spolku OSEF (Ostsachsische Eisenbahnfreunde) v květnu 2016, bylo organizátorem tradiční akce konané v muzejním depu v Saském Löbau vysloveno přání účasti naší mašinky i v roce následujícím.
A protože jsou v Löbau skuteční přátelé, milí a pozorní oganizátoři a nám všem se tam velice líbilo, nemohli jsme toto přání nevyslyšet.
Společně s 308 byli letos na tyto "Dny depa" pozváni i kolegové z turnovského Kolej-klubu s jejich motoráčkem M152.0604 (známý to šukafon, orchestrion, krabice, kostistřas atd.), a též mladoboleslavský spolek MBŽS s jejich hurvínkem (motoráček M131.1081). Pro každoroční akci konanou v první polovině května byl letos zvolen termín o víkendu 13.-14.5.
Přípravy na akci započaly pro našeho brejlovce již v lednu, kdy bylo rozhodnuto o opravě vadného těsnění na vložce 8. válce. Oprava se pro celkem tuhý průběh zimy (v rotundě depa mrzlo nepřetržitě až do počátku března) protáhla až do dubna. A tak první start a vyčištění strojovny lokomotivy proběhly až počátkem května.
Pro všechny tři pozvané spolky se stal prvním dnem onoho muzejního víkendu již pátek 12.5., kdy v brzkých ranních hodinách vyrazil brejlovec společně se šukafonem do 20 km vzdáleného Bakova nad Jizerou. Zde lokomotiva objela motorák tak, aby stanula na čele vlaku směr Česká Lípa. Mezitím z Mladé Boleslavi dorazil hurvínek a zavěsil se na druhou stranu turnovského motoráčku. V této sestavě pak vyjela souprava za prvních ranních paprsků slunce vstříc Máchovu kraji a Lužickým horám až do Rumburku. Zde byl pro 308 naplánován téměř celodenní pobyt. A tak zatímco kolegové s oběma motoráčky celé dopoledne a odpoledne "brousily" koleje lokálek Šluknovského výběžku za účelem uspokojení fotografických tužeb účastníků placeného "šotozájezdu" německé společnosti TANAGO, posádka brejlovce věnovala volný čas zvelebování vnějšího vzhledu červeno-žluté mašinky. Mylo se, leštilo se....až přišel déšť. Naštěstí ale ani mohutná průtrž mračen výsledný efekt vysokého lesku nijak nepokazila. Mezitím se ze svých jízd vrátily oba motoráčky a opětovně jsme vytvořili soupravu. Po šesté hodině dorazila po jinak velmi sporadicky projížděné trati do Jiříkova a Ebersbachu německá lokomotiva 112.331 (u nás známá pod přezdívkou faustovka, dle původvího ozačení V100). Po najetí do čela našeho konvoje a provedení zkoušky brzdy jsme se vydali vstříc počínajícímu zahraničnímu dobrodružství. Do Löbau jsme dorazili zhruba po hodině jízdy a byli jsme srdečně přivítáni místními organizátory.
Sobota a neděle se nesly ve znamení zvláštních jízd všech tří českých vozidel po části zrušené trati vedoucí přímo z depa. Zatímco oba motoráčky vozily střídavě po jedné hodině zvědavé německé návštěvníky až na konečnou "Alte Ziegelei" (umístěnou na samém konci trati v polích asi 3 km od depa), 308 v mezičasech vozila zájemce o jízdu na stanovišti strojvedoucího po úseku dlouhém cca 700 metrů, před mostek, na který nám z důvodů ne zcela vyhovujícího stavu nebylo doporučeno naší "těžkou váhou" vjíždět. A tak přestože vizuálně vypadal mostek v lepším stavu, než v jakém je mnoho železničních mostů u nás, riskovat jsme se neopovážili. Za oba dva dny najezdil brejlovec opravdu mnoho kilometrů...
Celý víkend naplňovala dobrá nálada a zábava jak s návštěvníky, tak i s kolegy z pořádajícího spolku. Mimo jiné došlo na dobové fotografování ve stejnokrojích ČSD s českou a (posléze i recesisticky) východoněmeckou vlajkou a v depu nalezeným zapomenutým portrétem bývalého nejvyššího představitele NDR Ericha Honeckera. Do depa zavítal duch přelomu 70. a 80.let. Ale jen v dobrém...
Po skončení oficiálního programu pro veřejnost se oba dva dny konaly zvláštní jízdy jedním z motoráčků na konečnou "Alte Ziegelei", kde proběhlo hromadné fotografování všech účastníků. A pak už se v prostorách depa jen debatovalo a veselilo :)
Čas na odjezd domů nastal v pondělí ráno. Trasa a sestava vlaku stejná jako v pátek. Do Rumburku vlak - s několika zastávkami pro nezbytnou fotodokumentaci - odvezla faustovka, na další cestu vstříc domovu stanula v čele naše "bleskovka". V Bakově jsme se rozloučili s mladoboleslavskými a o necelou hodinku později už "třistaosmička" odpočívala v depu na svém 14. stání.
Děkujeme všem účastníkům a zase někdy naviděnou v Löbau!
